Bandleden

BEZETTING:

Marijke Bruin – Zang – Bandmanagement
Een jaar of 20 geleden kwam ik in aanraking met salsamuziek, omdat ik per toeval in Amsterdamse salsabandjes terecht kwam en in de salsascene. Ik speelde dwarsfluit, trompet, en zong coro’s. De salsamuziek is bíj mij gebleven, ik ben eraan verknocht en ben nu de zanger van Catambú. Van de energie die de muziek vraagt én uitstraalt word ik zóóóó blij! Inmiddels ben ik een paar keer in Cuba geweest, heb daar met Cubaanse muzikanten samen gespeeld, veel optredens gezien en dat was geweldig!

In 2017 ben ik gestart met Orquesta Catambú, omdat ik graag in mijn eigen stad salsa muziek wilde spelen. We bestaan dit jaar 7 jaar en hebben al geweldige optredens gedaan. We zijn een hele fijne hechte groep muzikanten. Verder hou ik erg van de oude Cubaanse muziek, de bolero’s en de son. Liefst ergens op een straathoek in Havana gespeeld. Orquesta Catambú es pasion, mi lugar caliente, mi Cuba en los Países Bajos.

Renée van Doorn – Zang
Gloria & haar Miami Sound Machine; de 1e keer dat ik daar naar luisterde weet ik nog heel goed; de beat, de percussie, de ’toeters’, de koortjes & de stem van Gloria; stilstaan was geen optie en óh wat werd ik gelukkig van de latin-klanken en bijbehorende vibes.

Mijn interesse was gewekt en de ‘verborgen latina’ in mij ook! Ik leerde Spaans, heb gereisd in Midden- en Zuid-Amerika en in mijn vrije tijd dans ik al heel wat jaartjes Salsa en de laatste tijd vooral Rueda de Casino en de Cubaanse Son. Ik heb conga-en percussieles en oh ja; ik zing! Al mijn hele leven eigenlijk en al 10 jaar bij Volver; het Zuid-Amerikaanse koor in Arnhem; daar ben ik goed getraind in de latin ritmes, het zingen in het Spaans en het begrijpen van de (symboliek van de) teksten; ik ben de muziek in al haar aspecten echt gaan voelen! En de liefde blijft maar groeien; nu bij Catambú waar ik mezelf nog verder mag gaan ontwikkelen te midden van deze fijne groep muzikanten..; Qué Maravilloso!

Guido Eijsermans – Conga
Mijn liefde voor Latin muziek begon met Latin-pop. Ik groeide op in de seventies, dus dat was Santana. Veel later hoorde ik pas “echte” Latin muziek. Het begon met een documentaire op de radio over Celia Cruz. Ik dacht meteen, wat is dit. Deze muziek was toen al een halve eeuw oud. Kort daarop werd Latin in Nederland meer mainstream, zeker door twee cd’s van Gloria Estefan en het Buena Vista-succes.
Latinmuziek kent veel interessante sub-genres, sommige toegankelijke, andere kosten meer inspanning. Ik blijf de rauwe salsa uit New York in de seventies interessant vinden, met Eddie Palmieri als absolute superster. Ik luister ook graag naar Cubaanse Timba de jongste loot, aan de latin-boom. Bembe Colorá, een oud Celia Cruz-nummer, in de uitvoering van Orquesta Bamboleo in Timba-stijl, wat een energie!
Ik speel conga-drums bij Catambú. Het fysieke en directe aspect van dit instrument blijven me aanspreken. Het is pas echt mooi als de klank samenvalt met alle andere instrumenten.

Annette Hamelink – dwarsfluit
Komend uit een familie die op klassieke muziek was georiënteerd, was het voor mij een openbaring om tijdens mijn studie docent muziek met veel meer soorten muziek in aanraking te komen. De salsamuziek heb ik echter pas ver na mijn studie ontdekt, toen mijn dochter (pianiste) mij hier enthousiast voor maakte. Ik speel al een aantal jaren in een salsaband, eerst op de voormalige muziekschool in Arnhem en de laatste 4 jaar bij Catambu. Salsamuziek vind ik heerlijk omdat het zo expressief is en vanwege de improvisaties.

Caco Verhees – Bas
In een ver verleden heb ik klassiek gitaar gestudeerd aan het conservatorium van Maastricht. Daarna ben ik professioneel een andere weg gegaan. Van de gitaar ben ik eigenlijk nooit echt gaan houden, en ik speelde nauwelijks meer. Na het omarmen (letterlijk) van de contrabas voel ik echt liefde voor een instrument. Ik heb enige jaren aan salsadans gedaan, maar had nog geen ervaring in het spelen van salsamuziek. En nu speel ik bijna twee jaar contrabas! Catambú is mijn eerste band.IVO  VORAGEN 

Alfonso (Poncho) Rodríguez – Bongo
Ik ben in een muzikale familie opgegroeid en heb het altijd leuk gevonden om muziek te spelen. Voor mijn vader was muziek niet alleen een hobby maar ook een passie. 
Ik ben erg enthousiast over de ‘familie Catambú’, een Latin-orkest waarmee ik weer kan terugkeren naar mijn Colombiaanse roots en de muziek. Muziek spelen is voor mij een leuke hobby waar ik veel plezier aan beleef. In de afgelopen jaren had ik niet veel mogelijkheid om met anderen muziek te maken. Maar nu leer ik weer nieuwe mensen kennen die dezelfde passie delen, in Catambú en tijdens evenementen!
Percussie is een belangrijk onderdeel van de Latijns-Amerikaanse cultuur. Dé reden dat ik de bongo’s speel.

Wim Porte – Sopraansax
Wim PorteVanaf jongs af aan heb ik blaasinstrumenten gespeeld. Via de blokfluit en de clarinet kwam ik uiteindelijk bij de tenorsax uit. Een prachtig instrument met veel mogelijkheden. Ik speel hiermee bij een bigband, n.l. de Hanzestad Band.
In 2011 zijn we met ons gezin naar Cuba geweest. Sinds onze omzwervingen in Havanna ben ik helemaal verslingerd geraakt aan de latin muziek. Dat werd versterkt door een optreden van Salsa Swoll bij Taste of Jazz. Tijdens dat concert op een heel gewone zondagmiddag begon iedereen te dansen. Als vanzelf zijn mijn vrouw en ik op salsa les gegaan en nog steeds dansen we graag. Het zelf spelen van deze muziek is een nieuwe dimensie aangezien je dan ook steeds meer door hebt hoe gecompliceerd deze muziek in elkaar zit. Sinds eind 2019 speel ik sopraansaxofoon bij Orquesta Catambú en nog elke keer vind ik het samen spelen van salsamuziek zeer inspirerend.

Didi van Essen – Altsax

Sinds ik als tiener toevallig een keer bij een bluesconcert van Rosa King was beland, had ik de wens om saxofoon te leren spelen. Pas rond mijn 50e (heel cliché) kwam het er eindelijk van en ik oefende met een discipline die ik als kind met mijn blokfluit nooit kon opbrengen. Had ik de altsax maar eerder opgepakt, want wat vind ik het leuk!  In de lessen van de afgelopen jaren lag de focus vooral op blues en jazznummers : eindeloos loopjes oefenen, zodat ik uiteindelijk een heel stuk op een aardig tempo mee kon spelen, heerlijk! Maar het was toch ook wel een beetje eenzaam toeteren op de zolderkamer. Ik ging op zoek naar een band, was welkom bij Catambu en ontdekte zo ook de Salsamuziek. Wat die zo aantrekkelijk maakt is vooral de gelaagdheid in ritmes en de dynamiek. Ik speel nog niet zo lang mee dus dat is ook nog wel eens pittig. Maar ik ga het steeds beter aanvoelen en ontwikkel verder. Daarnaast is het vooral genieten om met zoveel enthousiaste muzikanten deze warme, sfeervolle en bovenal swingende nummers ten gehore te brengen.

Sylvia Revet – Tenorsax
Dankzij mijn moeder groeide ik op met jazz- en latin standaards. Zij speelde zowel piano als orgel. Toen ik 7 werd, was de piano verkocht en kreeg ik klassiek orgelles.
Op mijn 19e ging ik op kamers wonen en switchte naar tenorsax en andere muziek. Ik wilde standards spelen en leren improviseren.
Ik deed ervaring op bij verschillende grote en kleine bands. Daarbij kwamen blues, funk, jazz, pop en Latin aan bod. Voor de benodigde kennis van ladders en akkoorden hielp de aanschaf van een piano. Ook ging ik sopraan- en altsax spelen. Na een intensieve workshop bij Gerrit Jan Binkhorst in 2021 was ik helemaal fan van latin muziek en ging ik op zoek naar een salsaband. Ik vond Orquesta Catambú en ben blij dat ik daar nu deze heerlijke muziek kan spelen!

Lisa Berendsen – Baritonsax
Lisa BerendsenAls jongste lid van de gezellige club Catambú stel ik me graag even voor. Begonnen op de klarinet, speel ik nu alweer heel wat jaartjes baritonsaxofoon. Een prachtig instrument met z’n warme toon.  Sinds kort ben ik ook in het bezit van een tenorsaxofoon en heb ik me gevoegd bij dweilband de Deurhoalers. Ik heb bij verschillende muziekgezelschappen gespeeld, zowel licht als klassiek. Het leukste vind ik toch de lichte muziek en in 2019 ging ik daarom weer opzoek naar een bandje. En daar kwam Catambú op mijn pad! Ik had toen, naast wat latin nummers gespeeld te hebben in de bigbands vroeger, geen ervaring met de salsamuziek. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat samen salsamuziek maken me veel energie geeft. Zelfs zo veel energie, dat ik het idee heb opgevat om me te verdiepen in het soleren. Iets wat ik best spannend vind, maar waar ik me in dit gezelschap veilig genoeg voor voel om er af en toe een verkeerde noot uit te knallen 😉

Oliver Maiwald – 1e trompet
Mijn eerste instrument op de kleuterschool was een blokfluit. Hierna wilde ik graag accordeon leren spelen, maar mijn ouders hadden niet genoeg geld om er een te kopen. Het werd de minder prijzige melodica, maar die beviel me helemaal niet. Ik liet het instrument voor wat het was. Toen ik acht jaar was kreeg ik een mondharmonica en kreeg ik les van mijn vader.  De middelbare school heb ik met dit instrument kunnen afsluiten.

Op mijn 13de begon ik in de ‘Feuerwehrspielmannszug’, na 4 weken kon ik alle 20 marsen uit mijn hoofd spelen. Hierna volgde een Blaasmuziekkapel waarin ik trompet gespeelde, we waren met 25 man en hebben op heel wat feesten gespeeld. Op mijn 20ste speelde ik bij de Duitse marine, bij het Marinekoor ‘Blaue Jungs aus Bremerhaven’. Hier speel ik heden ten dage nog. Ook speelde ik nog in het dweilorkest `t Kos Koyer’.

Sinds 2020 speel ik bij Orquesta Catambu. Salsa stond al lang op mijn muzikale wensenlijst. Zonder dat ik de Spaanse taal versta, drukt deze muziek ook mijn levensgevoel uit. Het ritme is voor mij uitdagend, maar dat komt goed met de tijd.

Han Savelkoel – 2e trompet
Ik ben pas op mijn 40e met trompet spelen begonnen. Dat was een hele uitdaging en eigenlijk is het dat nog steeds. En dat is mooi, want zo blijft er altijd iets te ontdekken. Mijn muzikale interesse is heel breed. Van klassieke opera tot tegendraadse punk en alles wat daar tussen zit. Ik vind het fantastisch om deel uit te  maken van Catambú. Als alle instrumenten goed samenvallen dan is dat magisch, een feest om te spelen.
Ik denk dat mijn liefde voor latin begon bij Buena Vista Social Club. Dat heb ik helemaal grijs gedraaid. En als trompettist ben ik een fan van Maite Hontelé. Helemaal na het zien van Ademtocht, de documentaire die het einde van haar carrière als trompettist vertelt.
Behalve liefde voor de muziek heb ik ook een grote liefde voor het instrument. Ik heb blaasinstrumenten leren restaureren in het Kessels museum in Tilburg. Daarnaast heb ik een online trompetmuseum waar een deel van mijn verzameling te zien is.

René Heemskerk

Mijn eerste kennismaking met de piano was op 5-jarige leeftijd, bij een bevriende spaanse familie en ik was niet meer bij het ding weg te slaan. Thuis hadden wij geen piano, maar nadat ik de Volksmuziekschool inclusief blokfluitlessen had doorlopen, zagen mijn ouders toch wel in dat dit geen eendagsvlieg was. Toen ik 12 werd kreeg ik mijn piano, maar hij moest wel in de kelder staan. Onze spaanse vrienden hadden mijn muzikale interesses altijd al richting hun favorieten gestuurd en zo luisterde ik al vroeg latin, flamenco, tango en salsa. Tot wanhoop van mijn pianolerares kwam ik aan met componisten als Albéniz, Granados, De Falla en de tango’s van Gardel. Daar kon ze niet veel mee dus werd ik uiteindelijk toch klassiek geschoold en kreeg vooral Bach/Beethoven geserveerd.

Ik ben opgegroeid in Amsterdam, waar ik samen met mijn toenmalige stijldanspartner (nu nog altijd mijn lieftallig echtgenote) de salsascene verkende. We denken nog altijd met weemoed terug aan de zaterdagnachten in Iboya, waar tot in de vroege ochtenduurtjes live salsabandjes speelden. En dan, kapot gedansd, met uitgetrokken schoenen in de hand, bij het krieken van de dag weer naar huis.
Intussen is het dansbeen wat strammer geworden, waardoor ik op het idee kwam mijn twee liefste hobby’s te combineren en salsamuziek te gaan spelen in deze fantastische band. Qua ritmiek is dit voor mij nog een flinke uitdaging, maar het geeft mij zoveel plezier om deze muziek te spelen, dat Beethoven nu ligt te verstoffen in mijn kast.

Ivo Voragen – Timbales

Share this...